“Hoe breng je 22 arbeidsvoorwaardenpakketten, 38 pensioenregelingen en meer dan 10 verzekeringsopties terug naar één aanbod waar iedereen blij van wordt?” – Bas Flenter, HR Director bij Fource (LKQ).
Automotive bereikbaar maken, door oplossingen aan te reiken waarmee autobedrijven de markt kunnen (blijven) bedienen. Dat is de toegevoegde waarde van Fource, een dochter van LKQ Europe. Met meer dan 26.000 medewerkers actief in 20 landen de grootste automotive aftersales familie in Europa. Verantwoordelijk voor het distribueren van onderdelen voor auto’s, bedrijfswagens en industriële voertuigen.
“In 2013 zijn we overgenomen door LKQ Europe”, vertelt Bas Flenter, HR Director bij Fource. “Een jaar later kochten we onze 5 grootste klanten, en in de jaren daarna nog eens zo’n 18 bedrijven. We hebben nieuwe mensen verwelkomd, maar we hebben ook afscheid moeten nemen. De overnames resulteerden in diverse reorganisaties. Kneppelhout heeft ons juridisch bijgestaan bij de reorganisatie en het sociaal plan. Ondanks de complexiteit, had arbeidsrecht advocaat Arnold Birkhoff altijd scherp voor ogen wat we nodig hadden.”
“Hoe breng je 22 arbeidsvoorwaardenpakketten, 38 pensioenregelingen en meer dan 10 verzekeringsopties terug naar één aanbod waar iedereen blij van wordt?”
“Het afspiegelingsbeginsel, herplaatsingen, het opstellen van een sociaal plan, samen optrekken met de Ondernemingsraad: bij een reorganisatie komt veel kijken. We wilden het effectief organiseren voor het bedrijf, en tegelijkertijd met oog voor de mensen.
Het uitbreiden van mensen betekende ook een uitbreiding van arbeidsvoorwaarden. Om precies te zijn waren we na de overnames 22 arbeidsvoorwaardenpakketten, 38 pensioenregelingen en meer dan 10 verschillende verzekeringsopties rijker. Hoe harmoniseer je dit naar één aanbod, op een manier waar werkgever en werknemer blij van worden?
En daarnaast was er ook de noodzaak tot reorganisatie.” vertelt Bas. “Dat wilden we effectief, efficiënt en met oog voor de mensen organiseren. Je ziet wel eens dat mensen na een reorganisatie volgens het sociaal plan nog twee jaar rondlopen. Maar hoe sociaal is dat eigenlijk, zowel voor de vertrekkende medewerkers als voor de achterblijvers?”
“Of je baan nu behouden blijft of komt te vervallen, we wilden zo snel mogelijk zekerheid geven en dit concretiseren in een passend aanbod.”
“Een sociaal plan dat écht sociaal is, dat was de inzet toen we met arbeidsrecht advocaat Arnold Birkhoff en zijn team om de tafel gingen. Dat betekent snel duidelijkheid over de toekomst geven en dit snel concretiseren in de vorm van een passend aanbod. Die snelheid is voor iedereen prettig, niemand wil lang in onzekerheid zitten. Of je baan nu behouden blijft of komt te vervallen, elke medewerker kon binnen drie weken besluiten of hij of zij akkoord ging met ons aanbod.
Samen met Kneppelhout hebben we een goed resultaat neergezet. De reorganisatie vond plaats in overeenstemming met de Ondernemingsraad en werd relatief vlot doorgevoerd, van eerste aankondiging tot het laatste contract nam zo’n 4 maanden in beslag. Uiteindelijk vielen er 273 mensen en is slechts één iemand naar de rechter gestapt.
Overigens bestaat het sociaal plan nog steeds, inmiddels aanscherpt naar de laatste wetgeving. Vorig jaar is het opnieuw afgesloten voor een periode van 3 jaar.”
“Het recht is niet recht. Daarom zoek ik een arbeidsrecht advocaat die net zo goed vanuit de business denkt, als vanuit het wetboek.”
Bas: “Het recht is niet recht. De context speelt altijd een rol bij het toepassen van de wetgeving. Je kunt vaak meerdere wegen bewandelen om je doelstelling te bereiken. Daarom ben ik niet geholpen met simpelweg een opsomming van de regels. Ik heb met veel advocatenkantoren gewerkt en vaak moet je het doen met een formeel antwoord, terwijl ik juist een arbeidsrecht advocaat zoek die meedenkt hoe ik dat antwoord kan toepassen in de context van mijn organisatie en doelstelling. Iemand die net zo goed vanuit de business denkt, als vanuit het wetboek.”