Klanten
staan centraal
40+ jaar
juridisch expert
Nationaal
en internationaal
Direct juridisch advies

Arbeidsrecht bij Bakker Sliedrecht

Kneppelhout lawyers - Employment law at Bakker Sliedrecht

Arbeidsrecht bij Bakker Sliedrecht

Opstellen en/of toetsen van sociaal plan voor de reorganisatie, advisering over arbeidsovereenkomsten, concurrentiebeding en toepassing CAO.

“Hoe regelen we de reorganisatie zo goed mogelijk voor onze mensen, conform wetgeving, en als het even kan zelfs beter dan dat?” Rick Ramautar, HR Manager bij Bakker Sliedrecht.

Van ontwerp en productie tot aan installatie en onderhoud: Bakker Sliedrecht (onderdeel van PON-Holdingszorgt voor alle complexe elektrische installaties aan boord van een schip. Altijd, 24/7. En overal, in binnen- en buitenland dankzij een wereldwijd servicenetwerk. Met 250 specialisten biedt Bakker Sliedrecht het totaalplaatjeAl meer dan 100 jaar.

Terugdenkend aan de eerste kennismaking met Kneppelhout glimlacht Rick Ramautar, HRmanager bij Bakker Sliedrecht. “Dat was in 2016, bij mijn vorige werkgever. We zaten midden in een reorganisatie en op zo’n moment wissel je niet voor je plezier van advocatenkantoor. Ik zat met urgente vraagstukken, waarvoor direct een oplossing moest komen. En die kwam niet van onze huisadvocaat, dus moest ik snel schakelen. Ik kwam met arbeidsrecht advocaat Arnold Birkhoff in contact, die ons goed begeleidde met onder meer een sociaal plan. Onze samenwerking startte in the heat of the moment, kun je wel zeggen.

De uitdaging

Mensen zijn onze belangrijkste asset. Daar moet je gewoon goed voor zorgen.”

Sinds dat moment in 2016 is de samenwerking een feit, ook nu Rick bij Bakker Sliedrecht werkt: “Kneppelhout is met mij meeverhuisd. Als HR-afdeling kun je niet zonder een goede arbeidsrecht advocaat. De Bakker Group heeft zelf een juridische afdeling, maar met 250 medewerkers huren we kennis op het gebied van arbeidsjuridische vraagstukken in. Medewerkers zijn onze belangrijkste asset. Daar moet je gewoon altijd goed voor zorgen.

Soms moet je, bijvoorbeeld om economische redenen, afscheid nemen van mensen. Dat wil je het goed geregeld hebben. Bijvoorbeeld door een sociaal plan op te stellen, waarin je aandacht besteed aan een transitievergoeding, opleidingsbudget en/of outplacementtraject. Daarnaast krijg je te maken met andere arbeidsrechtelijke vraagstukken, zoals het afspiegelingsbeginsel. Hoe passen we dit toe in onze organisatie? Op welke manier zorgen we ervoor dat we het conform wetgeving goed voor onze mensen regelen, en als het even kan zelfs beter dan dat?

Als HR-afdeling kun je heel veel zelf, maar het moet juridisch wel kloppen. Daarom laat ik mijn werk graag controleren door een arbeidsrecht advocaat. 

De dienstverlening

Kneppelhout richt de blik altijd op de toekomst, je houdt zelf de regie.

De advocaten arbeidsrecht van Kneppelhout adviseren over vraagstukken die spelen bij een reorganisatie en kunnen helpen bij het opstellen of toetsen van een sociaal plan. “En ook in goede tijden hebben we regelmatig contact, bijvoorbeeld om de inhoud van een arbeidsovereenkomst te toetsen of om te sparren over de wijze waarop we de CAO toepassen. De wet- en regelgeving verandert continue, dus moeten we er ook voor zorgen dat onze arbeidsjuridische documenten up-to-date blijven.

In onze samenwerking richt Kneppelhout de blik altijd op de toekomst. Soms spelen vraagstukken al langer in je organisatie en zou je met de kennis van nu anders gehandeld hebben. Desondanks wordt altijd gekeken naar een oplossing, één die goed werkt voor zowel de werkgever als de werknemer. Daarbij laat Arnold, en ook de andere arbeidsrecht advocaten, altijd de keuze bij jou: Kneppelhout adviseert, maar bepaalt nooit. Je houdt zelf de regie. Dat vind ik prettig en ik weet uit ervaring dat dit niet overal zo is.” 

De samenwerking

Arnold is 24/7 bereikbaar. En dat overdrijf ik niet.

Over de samenwerking is Rick tevreden: “Naast kennis en kunde vinden we het ook belangrijk dat we altijd terecht kunnen met vragen. 24/7.” En dat kan ook, zo bleek laatst nog: “Terwijl Arnold ergens aan de Griekse kust dobberde, had ik een spoedje. Binnen korte tijd zette hij een meeting op en kon ik terecht met mijn vragen. Diezelfde dag had ik via één van zijn teamleden de benodigde informatie in mijn mailbox, dat is toch goud waard?” zegt Rick. “En zo heb ik meer voorbeelden”, vervolgt hij: “we hebben ook wel eens om 23.30 uur ’s avonds nog gebeld. Al wil ik daar geen gewoonte van maken hoor,” lacht Rick. “Hoe dan ook, ik overdrijf dus niet als ik zeg: 24/7 bereikbaar”.