Dit is een vervolg op een eerder artikel in Weg en Wagen, nr. 100 – door Britt van Beveren
In januari 2023 trad de Corporate Sustainability Reporting Directive (hierna: “CSRD”) in werking. Deze Europese richtlijn markeerde een belangrijke stap richting verplichte duurzaamheidsrapportage voor grote ondernemingen. In een eerder artikel in Weg en Wagen [Weg en Wagen, 2023, Nr. 100] werd ingegaan op de impact van de CSRD, met specifieke aandacht voor de toeleveringsketen en de gevolgen voor kleine bedrijven in sectoren zoals transport en logistiek.
Inmiddels is er een belangrijke ontwikkeling: de rapportageplicht is met twee jaar uitgesteld. Waar de oorspronkelijke verplichting gold vanaf het boekjaar 2025, is deze nu verschoven naar boekjaar 2027. Het Europees Parlement heeft in april 2025 ingestemd met dit uitstel, dat inmiddels definitief is.
Waarom dit uitstel?
De Europese Commissie geeft aan dat het uitstel nodig is om bedrijven en toezichthouders meer tijd te geven om zich voor te bereiden. De bijbehorende rapportagestandaarden (ESRS – European Sustainability Reporting Standards) zijn omvangrijk en vergen een aanzienlijke investering in tijd, kennis en systemen. Voor veel organisaties bleek de oorspronkelijke tijdslijn niet haalbaar, mede door de complexiteit van de keteninformatie en beperkte beschikbaarheid van betrouwbare data.
Wat verandert er concreet?
De nieuwe fasering ziet er als volgt uit:
- Grote ondernemingen die onder de huidige Non-Financial Reporting Directive (hierna: “NFRD”) vallen –> eerste CSRD-rapport over boekjaar 2025 (dus verslag in 2026).
- Overige grote ondernemingen (die nog niet onder NFRD vallen) –> uitgesteld naar boekjaar 2027 (verslag in 2028).
- Beursgenoteerde kmo’s (behalve micro) –> rapportageplicht vanaf boekjaar 2028, met opt-out tot 2030.
Gevolgen voor de sector transport en logistiek
Voor bedrijven in de logistieke keten verandert de kernvraag niet: ook zonder directe CSRD-plicht zullen zij steeds vaker gevraagd worden om duurzaamheidsdata aan te leveren aan grotere partners. De nadruk op ketentransparantie blijft bestaan, ook al verschuift de formele deadline.
Voor kleine vervoerders en logistieke dienstverleners betekent dit uitstel vooral meer voorbereidingstijd. Het biedt ruimte om processen op orde te brengen, relevante data te verzamelen en inzicht te krijgen in de duurzaamheidseffecten van de bedrijfsvoering.
Vooruitkijken
Hoewel het uitstel verlichting biedt, is het geen afstel. De CSRD blijft een belangrijk instrument voor het verduurzamen van het Europese bedrijfsleven. Bedrijven doen er goed aan om nu al stappen te zetten richting duurzaamheidsrapportage, ook om commercieel aantrekkelijk te blijven voor opdrachtgevers die wel al onder de CSRD vallen.
Meer informatie
Heeft u vragen n.a.v. dit artikel, neem dan contact op met Britt van Beveren (bb@kneppelhout.nl).