Klanten
staan centraal
40+ jaar
juridisch expert
Nationaal
en internationaal
Neem contact op

De 10 meest gestelde vragen over … : een luchtvaartclaim

Onze sectie Handel, Industrie & Logistiek publiceert met enige regelmaat artikelen met als thema “De 10 meest gestelde vragen over…”. Op deze wijze willen wij u op laagdrempelige wijze informeren over bepaalde juridische termen, onderwerpen of actualiteiten. Mocht u naar aanleiding van deze 10 meest gestelde vragen toch nog een 11de vraag hebben, dan staan wij uiteraard voor u klaar om hier een antwoord op te geven. Hiervoor kunt u met een van onze HIL-collega’s contact opnemen.

De 10 meest gestelde vragen over een luchtvaartclaim

Kneppelhout vertegenwoordigt zowel luchtvaartmaatschappijen als passagiers bij luchtvaartclaims. Hoewel wij nooit handelen met een tegenstrijdig belang, stelt het bijstaan van beide partijen ons in staat om een volledig beeld te krijgen van de dynamiek in dit soort zaken. Maar wat zijn de obstakels waar luchtvaartmaatschappijen of passagiers tegenaan lopen wanneer een directe claim bij de luchtvaartmaatschappij niet het gewenste resultaat oplevert? Lees hieronder de 10 meest gestelde vragen.

1. Wanneer is sprake van een luchtvaartclaim?

Een luchtvaartclaim ontstaat wanneer een passagier aanspraak maakt op compensatie of schadevergoeding van een luchtvaartmaatschappij. Dit kan gebeuren onder verschillende omstandigheden, zoals:

  • Vertraging van de vlucht
  • Annulering van de vlucht
  • Gemiste aansluitende vlucht
2. Wanneer heb je als passagier recht op compensatie?
  • Als je vlucht een vertraging van meer dan drie uur heeft bij aankomst, kan je recht hebben op compensatie.
  • Bij annulering van je vlucht kan je ook recht hebben op compensatie, tenzij de luchtvaartmaatschappij je tijdig een alternatieve vlucht aanbiedt die aan specifieke voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld, als de alternatieve vlucht niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt, is er geen recht op compensatie.
  • Als je door een vertraging van de eerste vlucht een aansluitende vlucht mist en daardoor later op je eindbestemming aankomt, kan dit ook aanleiding geven tot compensatie.
  • Als je onterecht wordt geweigerd op een vlucht, kan je recht hebben op compensatie.
3. Als luchtvaartmaatschappij ontvang je een ‘claim letter’ van de passagier, wat nu?

Een claimbrief vormt de voorfase van een dagvaarding en wordt namens de passagier(s) verstuurd door een advocaat of gemachtigde. In dit stadium kan de luchtvaartmaatschappij nog tot een schikking komen zonder bijkomende kosten, zoals deurwaarders- of griffiekosten. Wij raden luchtvaartmaatschappijen aan om een dergelijke brief direct voor te leggen aan het juridische team of een advocaat, zodat op basis van actuele jurisprudentie kan worden beoordeeld of de passagier in zijn recht staat. Door tijdig te reageren op een claimbrief met bijvoorbeeld een schikkingsvoorstel, na een zorgvuldige juridische afweging, kunnen aanzienlijke kosten worden bespaard.

4. Als passagier is het niet gelukt om onderling met de luchtvaartmaatschappij tot een oplossing te komen, wat nu?

In dat geval adviseren wij u contact op te nemen met een in het luchtvaartrecht gespecialiseerde advocaat. Luchtvaartclaims vereisen een individuele beoordeling en vertonen vaak overeenkomsten met de actuele jurisprudentie. Advocaten beschikken over actuele kennis van de rechtspraak en kunnen beter inschatten of de claim kans van slagen heeft. Tevens blijkt uit de praktijk dat luchtvaartmaatschappijen doorgaans adequaat reageren op brieven van advocatenkantoren, waardoor de claim direct in behandeling wordt genomen.

5. Als luchtvaartmaatschappij ontvang je een dagvaarding van de passagier, wat nu?

Wanneer de passagier een dagvaarding indient, is er sprake van een aanhangige procedure. Dit betekent dat de bijkomende kosten, zoals deurwaarders- en griffierechten, al zijn gemaakt, waardoor een schikking hogere kosten met zich brengt dan alleen de hoofdsom. Wij adviseren luchtvaartmaatschappijen nadrukkelijk om de termijnen uit de dagvaarding zorgvuldig te monitoren en tijdig te reageren. Hiervoor is het inschakelen van een advocaat veelal noodzakelijk.

6. Waar vind je de belangrijkste rechtsgronden ingeval van een luchtvaartclaim?

De belangrijkste rechtsgronden voor compensatie bij luchtvaartclaims zijn vastgelegd in de Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004. Deze verordening stelt gemeenschappelijke regels vast inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering, annulering of langdurige vertraging van vluchten. De artikelen in deze verordening vormen de kern van de rechtsgronden waarop passagiers hun luchtvaartclaims kunnen baseren. De jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie speelt ook een cruciale rol in de interpretatie en toepassing van deze verordening.

7. Ik zie ook wel eens het Verdrag van Montreal voorbijkomen: wat is het verschil tussen het Verdrag van Montreal en de Europese Verordening 261/2004?

Het Verdrag van Montreal harmoniseert de regels voor internationaal luchtvervoer en regelt de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen voor vertragingen, verlies of beschadiging van bagage, en letsel of overlijden van passagiers. Het geldt voor internationale vluchten tussen de landen die partij zijn bij het verdrag.

EU Verordening 261/2004 beschermt passagiersrechten binnen de EU en biedt gestandaardiseerde compensatie en bijstand bij instapweigering, annulering of langdurige vertraging van vluchten. De verordening geldt voor vluchten die vertrekken vanuit of aankomen in de EU met een EU-luchtvaartmaatschappij.

8. Kan het Verdrag van Montreal gelijktijdig van toepassing zijn met EU Verordening 261/2004?

Ja, beide regelingen kunnen in bepaalde gevallen tegelijk van toepassing zijn, maar bieden verschillende soorten compensatie: de verordening voor ongemakken en het verdrag voor daadwerkelijke schade. Volgens EU-recht kunnen luchtvaartmaatschappijen verplicht worden om op basis van beide regelingen schade te vergoeden, afhankelijk van de situatie.

9. Hoe wordt de hoogte van de compensatie bepaald?

De hoogte van de compensatie bij luchtvaartclaims wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging, annulering of instapweigering. Dit dient per geval beoordeeld te worden.

10. Wanneer hoeft een luchtvaartmaatschappij geen compensatie te betalen als wel sprake is van bovengenoemde gevallen?

Een luchtvaartmaatschappij is niet verplicht compensatie te betalen indien zij kan bewijzen dat de vertraging of annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die, ondanks alle redelijke maatregelen, niet konden worden voorkomen. Buitengewone omstandigheden zijn situaties die niet inherent zijn aan de normale bedrijfsvoering van de luchtvaartmaatschappij en waarop zij geen invloed kan uitoefenen. De maatschappij moet overtuigend bewijs leveren dat deze omstandigheden de oorzaak waren van de vertraging of annulering en dat alle redelijke maatregelen zijn genomen om de gevolgen te beperken. Uit de actuele rechtspraak volgen veel situaties waarin de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is om compensatie te betalen.

Meer informatie

Mocht u a.d.h.v. dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met onze specialisten Handel, Industrie en Logistiek:

Artikelen en klantverhalen binnen dit specialisme