“Hoe kunnen we de impact van de reorganisatie zo goed mogelijk beperken, voor ons bedrijf en onze mensen?” – Kitty van Dongen, CFO bij Ahoy
Al sinds 1971 staat ze bekend als ‘de groten der aarde’: een thuishaven voor internationale artiesten, topsporters, politici en andere prominenten. Ahoy, venue van wereldformaat. En mede daardoor de trots van de stad Rotterdam én haar inwoners.
Het Songfestival, een spiksplinternieuw congrescentrum en een centrale rol in het Rotterdamse Hart van Zuid: niets leek de groei van Ahoy in de weg te staan. Tot maart 2020, toen de pandemie de wereld op zijn kop zette. Voor Ahoy, waar de exploitatie van het Ahoy-complex en onderzeebootloods én het organiseren van beurzen en evenementen tot de kernactiviteiten behoren, een ramp. “Alle activiteiten kwamen stil te liggen” vertelt Kitty van Dongen, CFO van Ahoy.
“Door COVID kwamen in één klap al onze activiteiten stil te liggen. Een reorganisatie was onvermijdelijk.”
Een reorganisatie als gevolg van COVID kon niet uitblijven: “we namen afscheid van ca. 100 mensen, 40% van het totale personeel. Een lastige beslissing, er was de laatste jaren zoveel in goede mensen geïnvesteerd en nu moesten we een deel van deze betrokken medewerkers laten gaan. Dat was onverteerbaar. Vervolgens is de vraag waar je goed aan doet, niemand kon de toekomst voorspellen. Daarom zijn er in samenwerking met Kneppelhout allerlei scenario’s gemaakt: wat betekent het als we over 3 maanden weer open mogen, of over 6 maanden? Hoeveel mensen kunnen we behouden, wat zijn de risico’s? En toen bleek dat er geen uitweg mogelijk was: hoe regelen we het goed voor onze mensen en zorgen we voor een succesvol collectief ontslag?”
Naast arbeidsrechtelijke vraagstukken staat Kneppelhout Ahoy ook ondernemingsrechtelijk bij, onder meer bij commerciële geschillen, bestuurders- en aandeelhoudersvraagstukken en de aan-/verkoop van aandelen. “Zo begeleidde Kneppelhout ons ook bij de verkoop van een deelneming in een andere vennootschap waarover Ahoy beschikte. Belangrijk voor ons was te weten welke potentiële risico’s er waren, hoe deze meewegen in de verkoopvoorwaarden en welke garanties we konden afgeven. En wat doe je als er, zoals in ons geval, een procedure loopt die bij een negatieve uitkomst van invloed kan zijn op de verkoopprijs?”
“Het duidelijke verwachtingsmanagement, de bemiddelende opstelling en adequate opvolging zijn typerend voor Kneppelhout.”
“Of het nu gaat om een reorganisatie, of om een aandelentransactie, je wilt dat het proces niet meer tijd kost dan dat noodzakelijk is. Zeker wanneer het om mensen gaat. Grote veranderingen kunnen grote onrust teweegbrengen. Die onrust wil je beperken door snel duidelijkheid te geven. Kneppelhout snapt dit.
In geval van de reorganisatie hielp Elise Oonincx-Vreeburg, arbeidsrecht advocaat, ons met het uitwerken van scherpe analyses over de verschillende reorganisatie mogelijkheden, waarbij zij ook concrete en praktische adviezen uitbracht. Hierbij werd onder meer in ogenschouw genomen: wat je wanneer communiceert om onrust in de organisatie te beperken, hoe je het (voor)traject met de Ondernemingsraad en vakbonden vormgeeft, hoe je een goed sociaal plan opstelt, wat je kunt doen om het reorganisatietraject snel te laten verlopen en bovendien, hoe je de mensen die blijven niet uit het oog verliest. Uiteindelijk is iedereen akkoord gegaan met de aangeboden vaststellingsovereenkomst en hebben alle mensen van wie we afscheid moesten nemen deze binnen twee weken getekend.
Bij de nasleep van de verkoop van aandelen heeft Evert-Karel Ditvoorst, ondernemingsrecht advocaat, onze belangen goed behartigd. Onder meer door de risico’s te benoemen en te beperken. Door met een praktische insteek de risico’s van een lopende procedure in te kaderen, konden goede afspraken worden gemaakt, zodat beide partijen wisten waar zij aan toe waren. Het duidelijke verwachtingsmanagement, de bemiddelende opstelling en adequate opvolging zijn typerend voor Kneppelhout. Dat zie ik ook terug in onze andere zaken, bijvoorbeeld bij commerciële geschillen. Soms vraag ik mij af hoe dit mogelijk is, dat dingen à la minute gedaan kunnen worden!”
Voor alle zaken die samenhangen met onze exploitatie van het Ahoy-complex, of dat nou de complexe gebiedsontwikkeling Hart van Zuid is, bestemmingsplannen of huurrecht, werken we samen met Ingomar Souren, vastgoed advocaat. Hij staat voortdurend klaar met raad en daad voor overleg met mij of onze bedrijfsjuriste. Hij denkt in oplossingen, maar als het nodig is schakelt hij net zo makkelijk door naar een procedure.
“Een Rotterdamse mentaliteit zonder pluche, dat is Kneppelhout.”
“Een Rotterdamse mentaliteit zonder pluche, dat is Kneppelhout. Bij de meeste juridische kantoren krijg je het idee dat je betaalt voor de look en feel van het bedrijfspand. Dat is hier niet het geval.
Kneppelhout is een professionele partij met een menselijke interactie. Helemaal niet afstandelijk, maar juist benaderbaar. Wel ‘objectief’ in hun begeleiding, ik kan mij een zaak herinneren waar dat heel belangrijk was. Als emoties oplopen moet je erop kunnen vertrouwen dat er een professional naast je staat die daar niet te veel in meegaat. Wat ik ook waardeer is dat Kneppelhout meedenkend is, zonder betweterig te zijn. En bovenal een partij waar je mee ‘gewoon’ kunt discussiëren, zelfs voor de ietwat eigenwijze CFO die ik ben!” lacht Kitty.